Onderscheidende strategie kiezen

Waarom jij bij de volgende tender wél eerst een onderscheidende strategie kiest

Deze aanbesteding wil je écht graag winnen! Zodra de stukken gepubliceerd zijn, gaan jullie dan ook meteen met elkaar om tafel om de gunningscriteria te bespreken. Denkbeeldig maak je al die fasering, heb je een uitvoeringswijze voor ogen en weet je precies wie je op welke rol inzet. Beter dan dit kun je niet beginnen met het tendertraject, toch? Toch wel. Hoewel dat enthousiasme zeker niet mag ontbreken, is de basis van iedere winnende inschrijving: een onderscheidende strategie.

Vraag-achter-de-vraag

Die gunningscriteria, die heeft de opdrachtgever immers niet uit de lucht gegrepen. Er schuilt altijd een behoefte achter. Het is de kunst om die behoefte, oftewel vraag-achter-de-vraag, goed in kaart te brengen. En hebben we die behoefte eenmaal scherp, waarom zijn juist jullie dan de juiste partij om daaraan te voldoen? Zie hier: onze strategie. Dit wordt straks de rode draad die door het EMVI-plan gaat lopen. In een strategiesessie bij de start van het tendertraject, komen we samen tot die rode draad. Zie het als een puzzel: iedereen in je team heeft een puzzelstukje in handen (kennis van het project, kennis van de klant, kennis van de techniek). Samen maak je de puzzel compleet en kom je tot je strategie.

En als je dan een strategie hebt, durf hem dan ook tussentijds te veranderen. Want: strategievorming is een dynamisch proces. Uitgangspunten wijzigen, bijvoorbeeld door een Nota van Inlichtingen of de afweging van mogelijke uitvoeringswijzen die leiden tot nieuwe inzichten. Na de strategiesessie stopt onze strategievorming daarom niet. Tijdens het gehele tendertraject grijpen we steeds weer terug op de strategie. Past de gekozen richting nog? En sluiten we hier met de aangeboden maatregelen ook goed op aan?

Een strategie is dynamisch
Liever een 1 dan een 7

Een strategie kiezen, betekent ook keuzes durven maken. We willen ons immers onderscheiden van de rest van de inschrijvers. Wij scoren dan ook liever een 1 dan een 7. Want met een 7 scoor je niet het winnende plan, dan is er altijd wel iemand met die 10. En de 1 kan in een ander plan uitpakken als een 10. In dat plan heb je een duidelijke keuze gemaakt welke richting je op gaat en hebt daarmee een strategie gekozen. En als je dan denkt: “Maar als ik de fasering heb opgesteld, heb ik toch ook een richting gekozen?”, vraag jezelf dan af: heb je de opdrachtgever voldoende verleid, meegenomen in jouw gehele plan? 

Jouw strategy-to-win: werk met ons samen!

Wij dagen je graag uit om tot een onderscheidende strategie te komen voor jullie inschrijving.

Leander Koese
Leander Koese
Manager en Projectleider
Jelle Kemper
Jelle Kemper
Tenderstrateeg

Neem contact op

Vul onderstaande gegevens in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met je op.

Naam is verplicht.
Emailadres is verplicht.
Bericht is verplicht.

Ons team staat klaar.