Wat is een tender?
Het woord ‘tender’ roept wellicht een associatie met een mals stuk vlees of de zoetgevooisde stem van Elvis Presley op. Maar wij hebben het over iets heel anders: een tender is een inkoopprocedure waarin bedrijven en overheden op zoek gaan naar de beste partij voor hun opdracht. Hier draait het om overtuiging en strategie.
Wat is een tender?
In dit proces zoekt een bedrijf of overheidsinstelling een partij die voor hen een opdracht uit kan voeren. Bedrijven die interesse hebben, bieden zich aan door zich in te schrijven op de tender. Hierbij dient een plan van aanpak (ook wel een EMVI-plan genoemd) aangeleverd te worden, waarin omschreven staat waarom het geïnteresseerde bedrijf de beste match is voor de uitgezette aanbesteding. Kort gezegd: het is jouw kans om te laten zien wat je in huis hebt.
Tender of aanbesteding: wat is het verschil?
Eigenlijk is er geen verschil. Een Tender is niets meer dan de Engelse term voor een aanbesteding. Bij overheidsopdrachten kom je vaker het woord ‘aanbesteding’ tegen, omdat overheden vanuit de Nederlandse voertaal werken, maar zelfs zij gebruiken voor hun publicatieplatform een internationale naam: TenderNed. De spelregels? Die vind je in de leidraad, waarin precies staat: wat de opdracht inhoudt, hoe je wordt beoordeeld en wat de gunningscriteria zijn.
Hoe haal je die opdracht binnen?
Zie je een interessante opdracht voorbijkomen? Dan is het tijd om er écht voor te gaan: door een indrukwekkend plan van aanpak te schrijven! Maar een plan van aanpak schrijven dat écht indruk maakt, kan een uitdaging zijn. Hoe ga je dat dan doen? Simpel, je belt Bold. Jullie zijn experts op de inhoud: wij weten precies hoe je dat vertaalt naar een winnend plan. Dat belooft wat!