Adviseren in stijl
Adviseren. Dat is waar we ons bij Bold Tenders op dagelijkse basis mee bezighouden. Het adviseren van onze klanten draagt bij aan uw, en daarmee ons, einddoel: de beste strategie voor het schrijven van een winnend plan. Maar wat is nou een goed advies? Een vraag die lastiger is te beantwoorden dan je in eerste instantie denkt. We leggen het uit:
Het geven van goed advies is afhankelijk van verschillende factoren: wie stelt de vraag? Wat is de vraag? En nog veel belangrijker: wat is de vraag achter die vraag? Pas als je daar een antwoord op hebt kun je een concreet en gericht advies geven.
Is er dan maar één manier om advies te geven? Nee, zeker niet. Er zijn drie adviesmodellen: de expert, de handlanger en de samenwerker. Allereerst het Expertmodel. Jouw rol als expert staat hier centraal: de klant heeft weinig tot geen kennis. In deze rol ben jij met al jouw kennis en ervaring verantwoordelijk voor de oplossing. Dan hebben we nog het handlangermodel. De klant heeft al een duidelijk idee en een visie. Hij verwacht alleen jouw hulp om deze te vertalen naar een concreet plan. Bij Bold werken we volgens het samenwerkingsmodel. Je kijkt samen met de klant naar het probleem. Je gebruikt hun expertise en vult dit aan met jouw eigen kennis en ervaring. Zo ontstaat er een optimaal eindproduct waar iedereen achter staat!
Ieders kracht ligt ergens anders. De Roos van Leary maakt deze krachten inzichtelijk: een communicatiemodel dat is voortgekomen uit een psychologisch onderzoek naar de werking van gedrag. De Roos van Leary gaat ervan uit dat gedrag, gedrag oproept. Met andere woorden; de Roos gaat uit van actie en reactie, oorzaak en gevolg, zenden en ontvangen. Hoe is dit nuttig bij adviseren? Het is belangrijk om de juiste personen te laten samenwerken, een adviseur met een ander karakter. Iemand met een autoritaire werkwijze heeft bijvoorbeeld minder aan een adviseur met hetzelfde karakter. Maar zet je er iemand tegenover die meegaat in de ideeën maar ook adviseert hoe deze beter kunnen, dan krijg je een perfect uitgewerkt idee. Het is soms een puzzel om uit te vinden welke karakters het beste samenwerken. Maar als je die puzzel hebt opgelost heb je de gouden adviesformule in handen.
Ben je geïnspireerd door deze blog en wil je ook geadviseerd worden? Neem dan contact met ons op!
In stijl adviseren
Is er dan maar één manier om advies te geven? Nee, zeker niet. Er zijn drie adviesmodellen: de expert, de handlanger en de samenwerker. Allereerst het Expertmodel. Jouw rol als expert staat hier centraal: de klant heeft weinig tot geen kennis. In deze rol ben jij met al jouw kennis en ervaring verantwoordelijk voor de oplossing. Dan hebben we nog het handlangermodel. De klant heeft al een duidelijk idee en een visie. Hij verwacht alleen jouw hulp om deze te vertalen naar een concreet plan. Bij Bold werken we volgens het samenwerkingsmodel. Je kijkt samen met de klant naar het probleem. Je gebruikt hun expertise en vult dit aan met jouw eigen kennis en ervaring. Zo ontstaat er een optimaal eindproduct waar iedereen achter staat!
Adviseer vanuit je kracht
Ieders kracht ligt ergens anders. De Roos van Leary maakt deze krachten inzichtelijk: een communicatiemodel dat is voortgekomen uit een psychologisch onderzoek naar de werking van gedrag. De Roos van Leary gaat ervan uit dat gedrag, gedrag oproept. Met andere woorden; de Roos gaat uit van actie en reactie, oorzaak en gevolg, zenden en ontvangen. Hoe is dit nuttig bij adviseren? Het is belangrijk om de juiste personen te laten samenwerken, een adviseur met een ander karakter. Iemand met een autoritaire werkwijze heeft bijvoorbeeld minder aan een adviseur met hetzelfde karakter. Maar zet je er iemand tegenover die meegaat in de ideeën maar ook adviseert hoe deze beter kunnen, dan krijg je een perfect uitgewerkt idee. Het is soms een puzzel om uit te vinden welke karakters het beste samenwerken. Maar als je die puzzel hebt opgelost heb je de gouden adviesformule in handen.Ben je geïnspireerd door deze blog en wil je ook geadviseerd worden? Neem dan contact met ons op!
Gerelateerde blogs en projecten