Hoe moet ik eigenlijk werken?
Lijstjes met actiepunten uit sessies. Losse briefjes met handgeschreven notities. Op mijn telefoon wat lijstjes met afspraken. En op mijn laptop een hele waslijst aan lijstjes. Dat is toch onoverzichtelijk? TIJD voor actie!
Robin de Kramer heeft ons met zijn training Timemanagement een middag meegenomen in de wereld van orde, structuur en regelmaat. Want wie wil dat nou niet? Om te voorkomen dat ons brein eeuwige ‘loopjes’ maakt, legde Robin ons de voordelen uit van een goed persoonlijk systeem: iets wat werkt voor jou, ondersteund met digitale tools. Maar waar plaats je die acties, afspraken en notities dan? In je agenda, in een takenlijst of in een notitietool? Alle drie dus!
Robin de Kramer heeft ons met zijn training Timemanagement een middag meegenomen in de wereld van orde, structuur en regelmaat. Want wie wil dat nou niet? Om te voorkomen dat ons brein eeuwige ‘loopjes’ maakt, legde Robin ons de voordelen uit van een goed persoonlijk systeem: iets wat werkt voor jou, ondersteund met digitale tools. Maar waar plaats je die acties, afspraken en notities dan? In je agenda, in een takenlijst of in een notitietool? Alle drie dus!
“Plan je niet zelf je tijd in, dan doet iemand anders het voor je!”
Actie voor je acties!
De agenda blijft altijd leidend. Acties die hierin staan zijn tijdsgebonden en hebben dus voorrang. Strategiesessies met onze klanten bijvoorbeeld, maar ook de lunchpauze. En welke acties hebben écht prioriteit of kunnen best later? Door deze te rangschikken (bijvoorbeeld van 1-4) van urgent én belangrijk naar niet zo urgent en minder belangrijk kom je daarachter. Die ‘viertjes’ kunnen dus best even wachten.Mooi, nu staat de gerangschikte lijst klaar. Maar wat doe je dan met die taken? Hieronder wat tips.
- Kost het je minder dan 2 minuten? Doe het meteen. Goed bezig trouwens, want het lezen van deze blog kost je maximaal 2 minuten!
- Is het niet tijdsgebonden? Zet het op je takenlijst. Denk hierbij aan het terugbellen van een collega of het (her)organiseren van je werkplek. Maar ook: een boodschappenlijstje maken of het ophangen van de was vallen hieronder.
- Is het niet voor jou? Delegeer het en voeg het toe aan je ‘wachten op’ lijst. Dit is eigenlijk de leukste, want dit scheelt jouzelf uiteindelijk een hoop werk :)
Ti-ME-management
Me-time, Ti-ME-management. Oftewel; tijd inplannen voor jezelf. Wie doet dat nou? Nou, sinds een week doe ik dat ook. Elke vrijdag blok ik 2 uur in mijn agenda. Hierin plaats ik alle taken voor de aankomende week. Ook zorg ik dat ik mijn agenda en gespreksnotities naloop, mijn e-mailbox verwerk, projecten naloop en ook reistijd en voorbereidingstijd borg. De notificaties van mijn e-mail staan sinds de training van Robin uit…. Wat een rust. Mail is tenslotte een communicatiemiddel en geen actie op zichzelf! Door drie keer per dag even mijn mail te checken, houd ik mijn mailtijd beperkt. Gaan er meteen minder ‘loopjes’ door mijn hoofd!En? Al warm geworden om ook aan de slag te gaan met die strakke tijdsplanning? Download de app ToDoist en waan je in de wereld van structuur. Je kunt natuurlijk ook altijd contact met ons opnemen!
Gerelateerde blogs en projecten