I'll tell you what I want, what I really really want
JATFQ
Als ervaren tenderaars staan we per tender stil bij de uitvraag van de Aanbestedende Dienst (AD). We gaan hier uitvoerig op in samen met onze opdrachtgever tijdens een strategiesessie. Analyseren we de vragen wel goed genoeg om tot de juiste beantwoording te komen? Jelle Kemper neemt ons in een middag mee tijdens de Bold Academie ‘Just Answer The F*ing Question’. Spice it up
Terug naar de jaren ‘90: de Spice Girls. Iedereen kent het liedje Wannabe wel waarmee ze bekend zijn geworden; ‘Yooo, I’ll tell you what I want, what I really, really want’. Dat is gelijk ook de belangrijkste vraag: wat wil de AD? Wat zeggen ze nou echt in de leidraad?Steve Jobs
Na het ontleden van de vraag achter de vraag gaan we door naar het gevoel van waaruit de AD de vragen stelt. Steve Jobs zei ooit daarover: “it’s not the customer’s job to know what they want”. Het stellen van de vraag van een AD komt vaak voort uit een bepaalde emotie, gevoel of gemoedstoestand. Dit zorgt als opdrachtnemer voor een andere benadering voor het beantwoorden van de vraag en daarmee antwoorden te geven die hierop aansluiten.That’s the question
Nog een belangrijk onderdeel in het goed beantwoorden van de vraag van de AD: wat is nou eigenlijk de vraag? Bestaat de vraag ook echt uit 1 vraag of zitten er stiekem toch meer vragen in verstopt dan het op het eerste gezicht lijkt?And the answer is…
Het antwoord geven op vragen van de AD vergt analyse en doorgronding van de leidraad. Je kan nog zoveel mooie, creatieve teksten op papier zetten, maar wie komt er uiteindelijk als beste uit bij de beoordeling? Juist, degene die de vraag f*ing goed heeft beantwoord!Willen jullie ook een workshop over het doorgronden van de klantvraag of ondersteuning bij het bepalen van de strategie voor je plan? Neem contact met ons op!
Gerelateerde blogs en projecten