Zo houden wij onze aandacht erbij
“Even Apeldoorn bellen”. Al ruim 35 jaar weet Centraal Beheer met deze reclames succes te boeken. Het succes? Een mega sterk concept dat áltijd werkt. Net als bij een reclame, zit er achter een winnend plan een doordachte strategie die leidend is voor de hele boodschap van je verhaal. Vragen als “wie zijn wij” en “waarom willen we deze boodschap meegeven” gaan meermaals over de kop: alles voor de beste strategie!
Een combinatie marketingstrategieën voor een winnend plan
Gedurende mijn studie communicatiewetenschap ontdekte ik mijn interesse in de theorie achter overtuigende boodschappen. Want wat maakt een reclamespotje, of in dit geval een goed plan van aanpak, nou overtuigend? Speciaal voor dat laatste ben ik met mijn tenderschoenen de communicatiearchieven ingedoken om mijn favoriete top 5 “reclamestrategieën” op een rijtje te zetten die wij gecombineerd toepassen voor een winnend EMVI-plan:Het geheim van “colour branding”
Kleuren roepen vaak bepaalde associaties bij je op. Zo heb ik dat bijvoorbeeld bij het merk Coca-Cola. Zonder het merk zelf gezien te hebben, zijn de kleuren voor mij vaak al genoeg om op een warme zomerse dag zin te krijgen in een blikje frisdrank. Ook bij een goed plan van aanpak zijn kleuren van wezenlijk belang. Je zorgt ervoor dat de opdrachtgever bepaalde kleuren gaat herkennen (zoals groen binnen een natuurproject) en daardoor een connectie maakt met de boodschap. Ook wordt de boodschap zelf er onbewust duidelijker van.Met lezen zit je op de 1e rang van je eigen toneelstuk
Metaforen trekken me aan. Ze zetten me tot nadenken, zonder dat ik mij daar bewust van ben. Zoals de foto van deze blog of de titel van deze alinea. Een goede metafoor is een manier om een boodschap duidelijk over te brengen op een begrijpelijke manier. Het is opvallend, trekt de aandacht en daarom voor een opdrachtgever een toegankelijke manier om de tekst snel te begrijpen.Goeiemoggel
Humor in een reclameboodschap tovert vaak een glimlach op je gezicht. Zo vond ik bijvoorbeeld de strategie van de “Goeiemoggel” reclame van KPN fantastisch. De humor was precies op de juiste manier toegepast, omdat het iets herkenbaars had in mijn eigen “sms-gedrag”. In een plan van aanpak is het niet per definitie de “humor” die het plan doorslaggevend maakt, maar zorgen leuke, passende en onverwachte kwinkslagen er wel voor dat de opdrachtgever nieuwsgierig wordt gemaakt en zo gemotiveerd blijft om verder te lezen.Niet goed, geld terug garantie
Twee jaar garantie op je nieuwe koffiezetapparaat. Heel eerlijk: die garantie was voor mij doorslaggevend om een nieuw apparaat te kopen. Ook voor een opdrachtgever werkt dit overtuigend. “BOLD-beloftes” die de opdrachtgever niet verwacht, maar wel heel graag terug wil zien in een plan van aanpak, zijn van cruciaal belang. Door aan te tonen dat jij die garantie kan bieden op jouw beloftes, geef jij de opdrachtgever dat vertrouwen.Een betrouwbaar gezicht zegt meer dan duizend woorden
Ken je die tandartsreclames met knappe mannen en vrouwen in witte jassen? Terwijl je heel goed weet dat dit gewoon een acteur is die een leuk praatje houdt, geeft dit toch een onbewust gevoel van “expert” en dus vertrouwen in het product. Ook in een plan van aanpak werkt het gevoel van autoriteit. Soms zijn functietitels en aanbevelingen van een bekende specialist of expert dé niet-fysieke cues die – naast de inhoudelijke tekst - een opdrachtgever een positief, betrouwbaar en herkenbaar gevoel geeft.Kortom, een combinatie van verschillende marketingstrategieën werkt heel goed in een plan van aanpak. Benieuwd welke (andere) strategieën wij inzetten om met jou tot een winnend plan te komen? Neem dan contact met ons op!
Gerelateerde blogs en projecten